31.7.06

14. Разходка по върховете

Отдавна имах идеята, но чак вчера примряла от скучни помисли, реших че му е крайно време да се кача на покрива на двенадесет етажния блок, който обитавам от вече 6 години. Тъй като беше почти десет часа и не можах да намеря фенерчето се задоволих само с кутия кибрит и светлината на тела и се изкачих нагоре. Не посмях обаче да се кача в асансьора с изгорялата крушка - шемети като мен имат фантазия да измислят поне петима изкормвачи, духове и пришълци в тясната метална кутия. Затова пратих тъмния асансьор на първия етаж и повиках другия. Хубаво, успях да се докопам до таванските помещения, едвам не обърках коридорите, докато стигна първия капак, който отвежда до покрива, изгорих си ръцете с клечките кибрит, а капака не се отвори. Не можах да видя в тъмното какъв е проблема, а фантазията ми измисли още няколко убийци в тъмните коридори и се отказах... но не изцяло. Поне се насладих гледката от прозорците на дванайстия етаж. Беше дяволски тихо, долу всичко тънеше в тъмнина, защото градината пред блока няма осветление, но всеки прозорец от блоковете, подредени в странни редици светеше, виждаше се големия мост и хвърчащите по него коли. Беше страхотно... почти забравих че в действителсност блоковете са сиви и рушащи се и че всички коли, на които в далечината виждах само фаровете, са очукани таратайки. После автоматичната лампа (да поясна, че въпросната има обхват само по етажите, не и на тавана) изгасна, стреснах се от сянката си, появила се при паленето на кибрита и побързах към асансьора. Добре че той примирено все още ме чакаше на етажа и направо натиснах бутона на третия етаж. Днес обаче бях твърде решена поне по светло да се кача, да отворя скапания капак и да изляза отгоре. Вярно, че на тавана пак е тъмно, но през деня е определено по - приветливо и не е чак толкова лошо, даже нямах нужда от кибрит. Умно се сетих да взема малкия бинокъл, който си купих миналото лято и който е пълно менте и боклук, но все пак предоставя прилична видимост. Този път капака не ме затрудни, защото видях че имал нещо като райбер, качих се по малката стълбичка и ето ме на покрива, където вече ме чакаха смешно изкривените антени, кокетно накичени с дузини пърхащи гълъби, които не си дадоха вид да ме забелязват. Дебели градски пилета... Не можах да се нарадвам на гледката във всичките и посоки и още веднъж съжалих, че нямам фотоапарат, че да запечатам всичко наоколо, както и почти безоблачното небе. Вярно, блоковете бяха сиви, мазилката им падаше, други бяха боядисани отчасти в какви ли не цветове, но бяха красиви. Закрачих към ръба и огледах алеята пред блока - никога не ми се беше струвала толкова безкрайно дълга, колкото когато я погледнах отгоре. Дърветата бяха страхотно ниски, като малки зелени храсти, колите с размерите на кибритени кутийки правилно подредени по тротоарите и малките хорица, които крачеха по улиците. Беше красиво, високо, защото блока ми е сред най - високите наоколо, шумно и горещо. Колкото повече седях, толкова повече ми ставаше криво от липсата на онова щракащо нещо, което запечатва такива гледки и забързах да слизам надолу, само че по стълбите като гледах през всеки прозорец на етажите. На осмия се изравних с най - високата тераса на съседния блок, който заедно с дърветата и всичко отвън растеше все повече докато слизах надолу. Когато стигнах на скромния си трети етаж, установих че гледката от прозореца направо не си е гледка. Клоните ти пречат да видиш по далеч от носа си, а ако евентуално успееш съседните блокове запушват останалото. Но от покрива се виждаше всичо... като на длан... Все едно можеш да го хванеш и да го прибереш в джоба си...

4 comments:

zoe said...

Никога не съм се качвала на тавана на нашия блок.Той е само 5-етажен, и тавана е пълен с...боуклуци.Няма откъде да провесиш крака, загледан в отсрещното дърво.Има една висока, черна врата,водеща към тавана, но дотам.Нито имам ключ, нито искам да имам..
И знаеш ли, завиждам ти.Искам и аз да поема на такова пътеществие...Но няма как... 6>

antina said...

Качвала съм се веднъж. Не на тавана. На покрива. Блокът е 10-етажен и покрит с кабели, които трябва да прескачаш. като много по-малка исках да се кача, но нещо не успях и преди две години гордо се покатерих, за да погледна града си от високо. Беше голямо. Беше високо. И хората бяха малки. Не е същото като да гледаш от небостъргач в Ню Йорк, но си го биваше.
Ще ми е мъчно за блока, когато се преместим - новият е 4-етажна кооперация. Няма как да се качиш на покрива. Но пък ще има таван.
Спомням си, че, причината за първия ми опит за покоряването на покрива на блока ми, беше идеята да правя пикник от горе. Нещо не се 0получи. Гледам много американски филми... Но някой ден може и да пробвам пак.. на някой софийски покрив, например - за да ми е по-широк хоризонта ...

Anonymous said...

много интересно, благодаря

Anonymous said...

Hello. And Bye.